Ponic 2 - Dyrk planter uden jord
Et eksempel på et fællesfagligt projekt i naturfag (biologi, geografi, fysik/kemi 9.klasse)
Problemstilling:
Hvordan kan vi dyrke planter uden jord?
Arbejdsspørgsmål:
(bio) Hvilke fordele er der ved at dyrke planter uden jord?
(bio) Hvilke ulemper er der ved ponic?
(bio) Hvor bruges det i virkeligheden? (Se Nordic Harvest)
(geo) Kan vi opfylde nogle af FNs verdensmål?
(fysik) Hvordan virker pumpesystemet? Hvad er en kompressor?
Husk at inddrage viden fra alle tre naturfag: geografi, biologi, fysik/kemi
Model:
I fysiklokalet har vi bygget en model af en vertikal farm - ponicbox.
Undersøgelser:
Hvilke variabler kan vi ændre på i modellen?
Hvad kan vi undersøge?
Hvordan kan vi lave målinger, undersøgelser, indsamle data og fortolke data?
Perspektivering:
Fortæl om Nordic Harvest, fordele, ulemper, udfordringer, vandforbrug ...
Kommunikation:
Lav en A4-plakat, hvor du viser billeder af modellen i fysik og inddrager billeder og tekst fra dine undersøgelser, resultater...

