24 februar 2022

Ponic 8 - Erfaringer med ponic

Mange skoler arbejder med ponic i undervisningen.
De gør sig mange gode erfaringer og nogle af erfaringerne deles her.

Bråskovgård Efterskole, Kirkebakkeskolen i Vejle og Tørring Gymnasium har brugt ponic i undervisningen.
Insero Horsens og Compas i Hedensted står for projektledelse og udvikling.

Torsdag den 24. februar mødtes lærere fra skolerne og delte erfaringer med ponic.

Hvilke planter kan vi dyrke?
  • Byg
  • Kattegræs
  • Ærter
  • Solsikke
  • Morgenfruer
  • Jordbær
  • Ærteblomster
  • Basilikum
  • Bestrålede frø (forsøg med bestrålede frø i emne om radioaktivitet)

Hvad kan vi undersøge med ponic?
  • Lysets farve. Sæt cellofan i forskellige farver på LED-lampen og mål lysintensiteten med et W/m2-måleapparat for at sikre samme intensitet. Lav forsøg med forskellige farver.
  • pH-værdi i vandet og planters vækst
  • CO2
  • Hvor dybt skal frø sættes i rockwool? Hvor mange frø må sidde sammen?
  • EC - ledningsevne i vandet som mål for næringsstoffer i vandet
  • Spire uden næring, vokse med næring i vandet
  • Hvordan flytter vi planten fra rockwool til andre vækstmedier? (muslinger, gele...)
  • Hvorfor bliver bladene gule?
Udfordringer med ponic-pumpesystemet?
  • Afløbsslange og pumpeslange i samme beholder med vand
  • Nogle af de sorte slanger bliver møre på grund af uv-lys. Eller andre årsager?
  • Dyserne kan afkalkes med eddike
  • Timer kan bygges med Arduino eller Micro:bit
  • Interval for vanding: Fx. 2 sekunder vanding hvert 5. minut
  • Hvilke former for gødning kan benyttes? Flydende blomstergødning?
Ponic inddrages i undervisningsforløb om
  • FNs verdensmål
  • Bæredygtig fødevareproduktion
  • Strålings indvirkning på levende organismer
  • Undersøgelser med variabler


Opsamling

Opsamling på testperiode 19.april til 19.maj. Pumpen kørte jævnt og fejlfrit i de første 4 uger. Derefter skete der et eller andet, som gjor...